.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا؛ جنگ داخلی در راه است؟
نتیجه نظرسنجی سی‌بی‌اس نشان می‌دهد دونالد ترامپ با ۵۰ درصد در برابر ۴۹ درصد آراء، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد بود.
آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا؛ جنگ داخلی در راه است؟

شمال نیوز : درحالی که اکثر شهروندان آمریکایی و حتی نزدیک به دوسوم دموکرات‌ها، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را به لحاظ جسمی فردی کهن‌سال و ناتوان در اداره کشورشان قلمداد می‌کنند، سران حزب دموکرات عزم خود را برای معرفی نهایی مجدد وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جزم کرده‌اند. حتی بسیاری از کسانی که از ترس ترامپ یا جمهوری‌خواهان قصد دارند به بایدن رای دهند، از این‌که احتمالا باید حدود چهار سال دیگر وی را در کاخ سفید تحمل کنند، احساس بسیار بدی دارند.

 

درحالی‌که برخی از سیاسمتداران حزب دموکرات آمریکا به‌دنبال مطرح کردن یک چالش و رقابت مقدماتی علیه نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ هستند، جولی چاوز رودریگوئز، مدیر کمپین انتخاباتی بایدن تاکید کرد که او صددرصد نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خواهد بود.در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز، مجری و خبرنگار حوزه کاخ سفید این شبکه از مخالفت‌ها در حزب دموکرات با نامزدی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین عدم اتحاد رهبران دموکرات در این زمینه پرسید‌.

 

مدیر کمپین انتخاباتی جو بایدن گفت: من به شما می‌گویم بین صفر تا صد بایدن صددرصد نامزد حزب خواهد بود.یک حزب بیشتر متحد و قدرتمندتر است که من تا‌کنون در حزب مشاهده نکرده بودم. همان‌طور که شما می‌بینید کمیته ملی حزب دموکرات تا‌کنون این قدر قوی نبوده است.   

 

جریان سومی که قدرت ظهور ندارد

 

بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۰ میلادی با استناد به آرای سلبی(‌و نه ایجابی) رای‌دهندگان وارد کاخ سفید شد و اکنون نیز قصد دارد از ترس رای‌دهندگان مستقل آمریکایی نسبت به حضور دوباره ترامپ در کاخ سفید استفاده کند. «ترامپیسم»، «جنگ داخلی»، «کنگره حداقلی» و «دولت ضعیف» کلیدواژگانی هستند که این روزها به کرات در تحلیل‌های صورت گرفته از فضای داخلی آمریکا به‌چشم می‌خورد. پس‌از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال۲۰۲۲، گره سیاسی در آمریکا به‌واسطه عدم‌کسب اکثریت مطلق توسط جمهوریخواهان و درعین‌حال از دست رفتن اکثریت نسبی مجلس نمایندگان به ضرر دمکرات‌ها، کورتر شده ‌است. در این میان، دو جریان اصلی قدرت در آمریکا صرفا به‌دنبال منافع خود بوده و رضایت شهروندان کمترین اهمیتی برای آنها ندارد. 

   

 زمزمه‌های جنگ داخلی در آمریکا 

 

در ماورای منازعه خسته‌کننده دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، حقیقتی به نام «افزایش عمق و وسعت شکاف‌های داخلی در آمریکا» خودنمایی می‌کند. در سال۲۰۱۹ میلادی، یک ‌سال قبل از آن‌که شاهد عرض‌اندام طرفداران ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و متعاقبا تسخیر کنگره از سوی آن‌ها باشیم، رکس تیلرسون، وزیر خارجه اسبق آمریکا هشدار تکان‌دهنده‌ای به جامعه سیاسی و نخبگان این کشور داد: «تقاضای من از مقام‌های هر دو حزب آمریکا (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) این است که رفتاری متمدنانه و عقلانی را در دستور کار خود قرار دهند. من نسبت به طغیان سیاسی موجود در آمریکا احساس نگرانی می‌کنم. این طغیان، درحد یک جنگ داخلی در آمریکاست. هر دو حزب باید با یکدیگر برای جلوگیری از وقوع این پدیده همکاری کنند.»  تیلرسون، نخستین کسی نیست که در سال‌های اخیر درخصوص وقوع جنگ داخلی در آمریکا هشدار داده ‌است. فرانسیس فوکویاما، نظریه‌پرداز مشهور پایان تاریخ و نوام چامسکی، نظریه پرداز مطرح این کشور ازجمله کسانی هستند که «تحلیل روبنایی» از معادلات داخلی آمریکا را خطایی محض دانسته و روی بنیان‌های تغییر‌یافته و دگردیسی جبری معادلات زیرساختی قدرت در این کشور متمرکز شده‌اند.

 

نتیجه گستردگی آرای سلبی در انتخابات آمریکا 

 

واشنگتن امروز تبدیل به یکی از مهم‌ترین کانون‌های بحران در نظام بین‌الملل شده است. امروز اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل انتخاباتی آمریکا می‌گویند که مانور آرای سلبی در آوردگاه اخیر به‌مراتب نسبت به آرای ایجابی بیشتر بوده و تلخیص و تقلیل عامدانه یا غیرعامدانه معادلات سیاسی آمریکا به رقابت ترامپ - بایدن نوعی فرافکنی آشکار و فرار از حقیقت محسوب می‌شود. براساس آنچه مقام‌های آمریکایی می‌پندارند، کسی نباید چراغ ‌قوه خود را بر فضای داخلی آمریکا بیندازد؛ هرکس سخنی درخصوص جامعه درحال انفجار آمریکا و ناکارآمدی مطلق نظام لیبرال‌دموکراسی به‌ میان آورد، باید بلافاصله متهم به توهم توطئه و عدم ‌درک دموکراسی و آزادی ذاتی اما نامرئی جامعه غرب شود.

 

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

 

 نتیجه نظرسنجی سی‌بی‌اس که هفته گذشته انجام شده نشان می‌دهد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ۵۰درصد در برابر ۴۹درصد آرا پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد بود. آخرین نظرسنجی‌های انجام گرفته شده از سوی روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز درباره میزان محبوبیت بایدن نیز نشان می‌دهد ۴۴درصد از مردم آمریکا معتقدند در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن، وضعیت مالیشان بدتر شده است و تنها ۳۷درصد عملکرد وی را تایید کرده‌اند. با این حال ۵۶درصد جزو مخالفان وی هستند و افرادی که عملکرد اقتصادی‌اش را تایید می‌کنند، زیر ۳۰درصد است. طبق همین نظرسنجی، ۶۲درصد از دموکرات‌ها معتقدند این حزب باید فردی غیر از بایدن را به‌عنوان نامزد انتخاباتی معرفی کند. در این رابطه تنها ۸درصد موافق کاندیداتوری کامالا هریس و ۸درصد دیگر موافق برنی سندرز هستند. 

 

بایدن ۸۰ساله همچنین با شک و تردید فزاینده‌ای در مورد سن خود از سوی رای‌دهندگان مواجه است؛ موضوعی که وی را مجبور کرد تا هفته گذشته در رابطه با آن از مزایای حضور یک سیاستمدار کهنه‌کار در کاخ سفید صحبت کند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.